Forrás: Getty

Zsúfolttá vált a dolgozósarkod? Így rendszerezd az íróasztalod környékét

Az elmúlt években a home office terjedésével a lakások berendezése is átalakult. Hiszen ha alkalmunk nyílik otthonról dolgozni, ki kell alakítanunk egy zavartalan dolgozósarkot, ahonnan akár online tárgyalásokat is lebonyolíthatunk. Nem mindegy azonban a munkára vagy tanulásra kijelölt hely mérete, berendezése, és az íróasztal környezetének rendezettsége – egy zsúfolt, rendetlen helyiségben ugyanis kevésbé tudjuk hatékonyan végezni a feladatainkat.

A túl erős, vibráló színek, a nem megfelelő fényviszonyok, az asztalon heverő irathalmaz és az ottfelejtett kávéscsészék mind zavarják a koncentrációt és csökkentik a produktivitást. Éppen ezért nem elég kialakítani a megfelelő dolgozósarkot, hanem a rendezettségről is folyamatosan gondoskodnunk kell.

Gondold újra!

Ha úgy érzed, átvette a káosz az uralmat a dolgozószobádban, akkor először gondold át, mi zavar leginkább az adott környezetben. A rosszul megválasztott színek vagy egy oda nem illő kép elvonja a figyelmed? Alulbecsülted a tárolók mennyiségét és nagyságát, ezért ellepik a papírok az asztalodat? Ne félj az újratervezéstől, ha az eredeti koncepció nem jött be. Tapétázd át a szobát, pakold ki a dísztárgyakat, told át a másik oldalra az asztalt, szerezz be nagyobb dobozokat az iratoknak és irodaszereknek. Figyelj arra, hogy a home office környezeted legyen átlátható és letisztult, és gondoskodj a megfelelő fényviszonyokról is.

Óvatosan a személyes tárgyakkal

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a dolgozószobát az otthonuk részeként kezelik, és telezsúfolják személyes tárgyakkal, vagy esetleg raktárnak használják. Pedig erre a helyiségre érdemes inkább úgy tekinteni, mint egy irodára. Ne itt tárold a használaton kívüli tárgyakat és a családi fotókat. A munkára vagy tanulásra kijelölt sarokba vagy helyiségbe csak az adott tevékenységhez szükséges dolgok kerüljenek. Ezen kívül elég egy minimalista kép a falra és egy-két kisebb növény az asztalra, hogy ne legyen lélektelen a tér.

„Egy jön, egy megy” szabály

A dolgozósarok folyamatos rendben tartása nem könnyű feladat, éppen ezért tartsd magad az „egy jön, egy megy” elvhez. Bármilyen új dolgot veszel ide, egy másik tárgynak mennie kell. Törekedj rá, hogy asztalod mindig tiszta és átlátható legyen. Ne tárolásra használd a felületet.

Zsúfolttá vált a dolgozósarkod? Így rendszerezd az íróasztalod környékét
Forrás: Getty

A papírok rendszerezése

A legnagyobb kihívást a papírhalmok jelentik: a vázlatok, aláírandók, szkennelésre vagy postázásra váró iratok egyre gyűlnek az asztalon, ahogy minden más, amit „majd holnap” elpakolsz. Ezek a papírkupacok aztán elfoglalják a helyet, feszültséget keltenek benned, ráadásul képtelenség bármit megtalálni köztük. Hogy ezzel leszámolj, szánj minden nap tíz percet a papírok átnézésre: fontos, hogy csak az maradjon elől, ami az aznapi munkádhoz szükséges. Minden mást rendszerezz: dobd ki, ami nem kell, fűzd le, amit fontos. Legyen egy „feldolgozandók” mappa az asztalodon, ide tedd azokat, amivel az elkövetkező egy-két napban még dolgod van. Figyelj rá, hogy a hét végére ez a mappa is kiürüljön. Mindez csak elhatározás kérdése: fogadd meg, hogy addig nem ülsz le dolgozni, amíg kóbor papírok vannak az asztalodon.

Vezetékek, kütyük, töltők

Zsúfoltságot okoznak az asztalon a vezetékek, kábelek, az elől hagyott töltőzsinór és a különféle kütyük. Szerezz be stílusos kábelrendszerező dobozt, ami segít „láthatatlanná” tenni ezeket. Válassz egy hozzáillő zárt tárolót, amibe a töltőket, és az aktuálisan nem használt kütyüket (például a tabletet vagy a második telefonodat.) teszed. Sokkal átláthatóbb lesz így a környezeted.

Iratkozz fel hírlevelünkre!
Hozzájárulok, hogy a Fundamenta-Lakáskassza Kft. és a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. hírlevel(ek)et (reklám) küldjön számomra az Adatvédelmi Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.