Forrás: Getty
Az Ingatlanangyal megálmodója és tulajdonosa magánkiadásban kiadott új könyve azoknak szól, akik ingatlanközvetítő igénybevétele nélkül adják el lakásukat, házukat. A magyar lakáspiacon az eladók elsöprő többsége nem veszi igénybe ingatlanügynök szolgáltatását, hanem egyedül kezdi el értékesíteni ingatlanát. Teszik ezt a legalapvetőbb szakmai tudás nélkül, akár milliós károkat okozva maguknak.
A most megjelent Ne dobj ki milliókat az ablakon! című könyv kifejezetten laikusoknak íródott, ezért közérthetően, példákkal illusztrálva, a szakmai kifejezéseket megmagyarázva adja át azt a nélkülözhetetlen tudást, ami életünk legnagyobb pénzügyi tranzakciójához szükséges. Az olvasó egyúttal egy lépésről lépésre szóló útmutatót kap, amit követve milliókkal többért tudja bárki ingatlanát eladni.
Magyari Éva könyvében az ingatlaneladás új paradigmáját mutatja be, amelyben az ingatlanról átkerül a hangsúly az emberi tényezőre. Ezért külön fejezetek szólnak az eladók gondolkodásmódjáról, különös tekintettel az irracionalitásra, valamint a vevők döntéshozataláról és az érzelmeknek abban játszott szerepéről. A könyvből kiderül, hogyan függnek ezek össze az ingatlan felkészítésével és az eladó hozzáállásával – elvezetve az olvasót a siker előfeltételeinek megértéséhez.
De vajon miért döntenek az eladók amellett, hogy ingatlanközvetítő nélkül adják el ingatlanukat? A három legfontosabb ok a következő:
- Az emberek nem akarják megfizetni a milliós nagyságrendű ingatlanközvetítői jutalékot. Ráadásul sokakat tölt el elégedetlenséggel, hogy a lakásinfláció miatt ugyanaz a jutalékszint (átlagosan 3-3,5% + ÁFA) ma összegszerűségében sokkal több, mint néhány éve volt.
- Az ingatlanosok vegyes megítélése. Azok, akik nem megfelelőlen felkészült szakemberhez fordulnak, gyakran negatív tapasztalatokat szereznek – legyen szó saját ingatlanuk eladásról, akár ingatlanvásárláskor.
- Alulbecsülik a feladatot: az ingatlantulajdonosok nagy része nincsen tisztában azzal, hogy szakmai ismeretek, továbbá idő és energia szükséges ahhoz, hogy jól el lehessen adni egy ingatlant. Úgyis mondhatjuk: letegezik a feladatot.
Ez utóbbihoz kapcsolódik a kompetencia illúzió, amit a viselkedés közgazdaságtudomány Dunning-Kruger hatásként ismer. Ennek a lényege: minél kevesebbet tud valaki egy adott témáról, annál inkább hajlamos túlbecsülni a saját tudását. A jelenséget a Cornell Egyetem két kutatója, David Dunning és Justin Kruger mutatta ki. Vagyis azok az ingatlaneladók, akik alig tudnak valamit az ingatlan-adásvételről, roppant magabiztosak abban, hogy ők bizony tudják ezt, és megoldják egyedül a feladatot. Ők azok, akik rendkívül sokáig árulják ingatlanukat, amelyet többszöri árcsökkentés után tudnak csak értékesíteni, vagy esetleg ingatlanost bíznak meg végül.
Évekkel korábban a könyv szerzője egy családi tragédia folytán maga is rákényszerült otthona eladására. A keserves eladási történet tanulságai megváltoztattak mindent, amit az ingatlaneladásról gondolt, és így született meg az Ingatlanangyal ötlete. Vállalkozása tudásmegosztással, oktatással és tanácsadással segíti az eladókat, hogy megszerezzék az adásvételhez szükséges elengedhetetlen szakmai tudást, ami által magabiztosan és sikeresen tudják eladni ingatlanukat, a lehető legtöbbet kihozva belőle. Vagyis az Ingatlanangyal egy harmadik utat kínál az eladóknak: se nem ingatlanközvetítővel, sem pedig teljesen egyedül. Halászni tanít meg, nem halat ad.
A 17 fejezetből álló, olvasmányos Ne dobj ki milliókat az ablakon! című könyv kizárólag az Ingatlanangyal honlapján vásárolható meg.
Ne maradj le Magyari Évával készült szakértői sorozatunkról sem: