Forrás: Getty
Kezdjük tehát a fogalom meghatározásával! Megint itt van egy angol szó, ami bekúszott az ingatlaneladás témakörébe, és persze sokak számára idegenül cseng. Szelídítsük meg egy kicsit! A home staging szó szerinti fordítása „az otthon színpadra állítása”, ami valódi tartalmát illetően az ingatlan eladásra vagy kiadásra történő felkészítését jelenti, röviden ingatlanfelkészítést.
De vajon milyen fogalmi kategóriába tudnánk beszuszakolni a home staginget? Nos, nincs rá egyértelmű válasz. A home staging ingatlan eladásnál alkalmazható eszköz, módszer, koncepció, de akár hozzáállásnak is nevezhetjük.
Honnan jött ez az egész? Pont 50 évvel ezelőtt, 1972-ben az Egyesült Államokban Barb Schwarz találta ki a home staging koncepcióját. Rájött arra, hogy a „staged”, azaz felkészített otthonokat sokkal gyorsabban és jobb áron tudják eladni.
Barb Schwarz örökéletű mondása zseniálisan megragadja a koncepció lényegét: „Ahogy az otthonodban élsz, és ahogyan azt eladod – az két különböző dolog.” Az eredeti angol szöveg így szól: „The way you live in a home and the way you sell it are two different things.”
A home staging az előzőekből következően egy koncepció, amely arra tanít, hogy:
- A vevő szemével nézz az otthonodra!
- Eszerint javítsd annak megjelenését!
- És növeld az értékét!
Ha semmi mást, csupán az előbbi három gondolatot megjegyzed ebből a cikkből, akkor már sokkal előrébb tartasz, mint az ingatlan eladók nagy része.
A home staging Amerikából elindult hódító útjára, és a világ számos országában megvetette a lábát, így az elmúlt években Magyarországon is. Home staginget professzionálisan csinálni szakmává vált.
Tudtad? Azokat a szakembereket, akik megtanulták ezt a szakmát, és home staging szolgáltatásával foglalkoznak, home stagernek vagy home staging szakértőnek hívják.
A home staging nem tudomány, inkább művészet. Egy alkotási folyamat, amelynek vannak alapelvei és szabályai. A recept összetevői: ingatlanpiaci ismeretek, pénzügyi ismeretek, lakberendezés, marketing és pszichológia. Pontos arányok azonban nincsenek. Mindig az adott helyzethez alkalmazkodva kell alkalmazni.
Mivel van némi félreértés a home staging körül, nézzük meg, mi nem home staging! Ez segít jobban megérteni az eredeti fogalmat.
1.) Kezdjük talán a legfontosabbal! Bár a lakás felkészítésben fontos szerepet játszik a lakberendezés, a home staging nem egyenlő a lakberendezéssel.
- Míg a lakberendezés által megteremtjük az igazi, vágyott otthont, ami egyedi ízlést testesít meg, addig a home staging által az ingatlanból terméket hozunk létre, amelyet aztán értékesítünk.
- A lakberendezésnek az a célja, hogy az egyéni ízlésnek megfelelően jól érezzük magunkat abban az adott otthonban, míg a home staging célja az eladás.
- Egyedi vagy általános ízlés? A lakberendezés személyre szabja az adott ingatlan stílusát és hangulatát. Azaz egyedi és személyes. Ugyanakkor a home staging nem egyedi ízlésnek akar megfelelni, hanem a lehető legnagyobb számú potenciális vevő számára teszi vonzóvá az adott ingatlant. Ezért éppen hogy személytelenít.
2.) Fontos alkotó eleme ugyan a home stagingnek a rendcsinálás, de a home staging nem egyenlő a rendrakással. Ha egy lakásban rendet teremtünk, és kiselejteztük a felesleges kacatokat, attól még ne higgyük azt, hogy home staginget csináltunk!
3.) A home staging nem feljavítás. Vannak, akik azzal gondolják elintézni a home staginget, hogy megpróbálják eltüntetni a foltokat és egyéb apró hibákat a lakás különböző pontjairól. Nos, ez nem home staging. A látszatra adva egy kicsit itt-ott javítgatni nem home staging.
4.) Hallottam már azt a hiedelmet, hogy a home staging csupán abból áll, hogy kiteszünk egy vázába virágot vagy gyertyát a fürdőszobába. Nos, ez sem home staging. Ez csupán egy kis látszat, „kozmetika”.
Most, hogy már érted a home staging fogalmát, mint a hatékony ingatlaneladás eszközét, tarts velük sorozatunk következő részében is, ahol megmutatom, hogyan tudod te magad is felkészíteni lakásodat az eladásra.
ingatlan eladási tanácsadó, home staging szakértő